Tijdens deze les van Maartje zijn wij begonnen met het kijken van een documentaire ‘Wit is ook een kleur’. Deze documentaire heeft mij echt verbaasd over hoe “gewoon” witte mensen denken over zwarte en hoe erg dat hun kan raken. Daarnaast worden zwarte, maar ook juist dikke of dunne mensen regelmatig uitgesloten. Dit zowel fsyiek, tegen de persoon zelf, maar ook bijvoorbeeld in reclame spots. Hierin staan voornamelijk een gemiddelde witte persoon in de belangstelling
Een aantal lessen na deze les gaf Maartje ene opmerking tijdens de gastles van de veiligheidsregio over een filmpje waarin heel veel diversiteit qua mensen aan bod kwamen. Dit is mooi om te zien dat sommige bedrijven hier zo goed mee bezig zijn, zodat niemand zich buitensloten voelt. Vanaf dit moment ben ik zelf gaan kijken naar verschillende reclames die ik tegenkwam. Hierbij viel me vooral op dat best veel bedrijven goed en duidelijk bezig zijn met diversiteit in hun bedrijf. Zo heeft Hunkemöller, WE Fashion en nog vele andere bedrijven veel ‘soorten’ en ‘type’ mensen in hun reclames.